Warning: escapeshellcmd() has been disabled for security reasons in /home/ijcfhumkedu/public_html/libraries/vendor/phpmailer/phpmailer/class.phpmailer.php on line 1444
Hubungan Motif Dan Ikon Alam dalam Pembentukan Corak AnyamanMurut dalam Konteks Rekaan Kontemporari

Style Switcher

Layout options
  • Boxed Layout
  • Full Width Layout
Primary Color
Official Portal of IJCFH Universiti Malaysia Kelantan
 
TeniatBanner2

HUBUNGAN MOTIF DAN IKON ALAM DALAM PEMBENTUKAN CORAK ANYAMAN MURUT DALAM KONTEKS REKAAN KONTEMPORARI

ISMAIL IBRAHIM*

Abstrak

Artikel ini membincangkan hasil daripada kupasan motif-motif yang menghiasi kraf anyaman suku kaum Murut secara menyeluruh yang dikumpul melalui maklumat primer dan sekunder di lapangan. Secara langsung motif ini adalah refleksi daripada kosmos kehidupan mereka yang dikutip daripada ikon alam semulajadi.            Penampilan ikon dalam motif dan corak Murut dirujuk berdasarkan unsur-unsur yang dilihat, digunakan dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian mereka. Kupasan motif-motif ini juga mendapati wujudnya motif dominan yang sememangnya diwarisi sejak turun temurun. Motif-motif anyaman Murut dikategorikan sebagai motif yang dinamik dan boleh berkembang kepada motif-motif yang lain.

Kata Kunci : Motif, Kaum Murut, Corak Anyaman

Abstract

This article discusses the results of the analysis of motives in woven crafts of Murut tribe collected through primary and secondary information in the field. The motives are the reflection of the cosmos lives collected from natural icons. The appearance of icon in the motives and patterns is referred to the elements viewed, used and practiced in their daily lives. It is found that there is a dominant motive inherited form past generations. The Murut woven motives are categorized as dynamic and can be expanded to other motives.

Keywords:Motif, TheMurut, PatternWebbing

_________________________

*Ismail Ibrahim, PhD, Prof Madya. Dekan Sekolah Pengajian Seni, Universiti Malaysia Sabah

:: Download Full Article ::

|| ACHIVE | JUNE 2013 ||